Inspiratie: Jeroen Cools, Brandingspecialist
Jeroen Cools, managing partner en creative marketeer bij Stratego Branding, neemt ons in deze blog mee in zijn passie: branding en hoe het thema van deze blogserie daar op aansluit.
First things first: wie is Jeroen Cools en wat houdt hem zowel zakelijk als persoonlijk gezien bezig?
Ik ben een ambitieuze en creatieve ondernemer met een ongenadige hoeveelheid energie en met een geheel eigen visie op ons werkgebied. Zowel zakelijk als persoonlijk draait het bij mij om intense ervaringen. Dingen leren, dingen ervaren en echt met volle overgave doen. De wereld is een grote speeltuin, dus speel er dan ook mee!
Branding, jullie specialisme, is meer dan alleen het uitwerken van een nieuw logo. Wat zijn voor jou persoonlijk de aspecten binnen je vakgebied die je dagelijks energie en drive geven?
Ik geloof heilig in het buitenspel zetten van de concurrentie met creatieve ideeën die de wijze van communicatie veranderen. Dus de wetenschap dat wij een bijdrage mogen leveren aan het succes van een merk en aan het verbeteren van de manier waarop merken communiceren met de rest van de wereld. Daar kan ik echt heel blij van worden. Ieder bedrijf, ieder persoon en ieder merk heeft een eigen verhaal en dat eigen verhaal is de sleutel tot onderscheid en tot een echte connectie. Wij geloven namelijk heilig in “common ground” ofwel gelijke grond met de doelgroep. Bedenk je maar eens wanneer je een klik hebt met iemand… als je elkaar begrijpt, dezelfde taal spreekt, dezelfde interesse hebt voor bepaalde onderwerpen. En das is precies wat branding doet. Ervoor zorgen dat je dezelfde taal spreekt. En daaruit volgen logischerwijze ook zaken als kleuren, logos, huisstijlen, websites en niet te vergeten reclame campagnes. Boodschappen die een complete brand experience laten ervaren, boodschappen die door middel van een “klik” een merkvoorkeur creëren.
Inspiratie, het thema van deze blogserie: wat betekent dit voor jou?
Inspiratie is voor mij bevlogenheid, passie, enthousiasme. Inspiratie voel je in iedere vezel van je lichaam als het zich aandient. Je krijgt er een smile van op je gezicht en een stoot energie van in je lijf. Inspiratie geeft je weer toegang tot andere denk- en werkwijzen die je kunt toepassen in je dagelijkse werk. Het is de truc om je zo breed mogelijk te laten inspireren. Niet alleen op je vakgebied, maar juist ook daarbuiten. Inspiratie is het ervaren van nieuwe dingen, in de breedste zin van het woord. Inspiratie is nieuwe mensen leren kennen, nieuwe dingen eten, andere culturen ontmoeten, anders leren kijken naar zaken, een goed gesprek, nieuwe ervaringen opdoen. Ik merk iedere dag weer in mijn werk dat ik heel veel haal uit mijn brede referentiekader en dat heb ik opgebouwd door altijd open te staan en zelfs op zoek te gaan naar dingen die me kunnen inspireren.
En ook aan jou de vraag der vragen: wat inspireert jou?
Ik haal mijn inspiratie uit werkelijk alles. Uit gesprekken met ondernemers, uit de dingen om me heen die ik ruik, voel, proef en zie. Ik haal energie uit kleine details en uit grote projecten. De meest creatieve ideeën komen vaak voort uit de meest eenvoudige gedachtes. De wereld is een grote speeltuin, maar velen zijn verleerd dit te zien en zijn verleerd wat het is om echt te spelen. Aangezien de merken waarvoor wij werken erg divers zijn, is het ook belangrijk om een breed referentiekader te hebben. Ik luister daarom naar muziek, kijk naar documentaires, leer graag van jongelui, zit op social media, luister de hele dag naar nieuws, doe aan trendwatching. Als creatieveling moet je jezelf uitdagen om steeds weer uit je eigen comfortzone te stappen en op die manier bij te leren. Dit is een never-ending story en lifestyle in mijn ogen.